02.04. Svjetski dan svjesnosti o autizmu

Autizam

Poremećaj iz spektra autizma je vrlo složen neurorazvojni poremećaj koji zahvata sve aspekte ličnosti

(komunikacija, motorika, ponašanje i učenje). Pojam autizam u psihijatriju uvodi E. Bleuer 1911., a autistični poremećaj prvi opisuje američki psihijatar L. Kanner 1943. i naziva ga infantilnim autizmom (zbog simptoma i dobi u kojoj se pojavljuje).

U osnovi svih teškoća osoba s poremećajima autističnog spektra su unutarnje kočnice koje stoje na putu uspostavljanja socijalne interakcije - nezainteresiranost ili slabije zanimanje za igru i druženje s drugima, verbalne ili neverbalne komunikacije - izostanak govora ili zaostajanje u govoru, doslovno shvatanje, drugačije razumijevanje, mogućnosti imaginacije - suženi interesi, neobične aktivnosti i ponašanja, ponavljajuće i stereotipne radnje.

Istraživanja su pokazala da se ranim prepoznavanjem, te ciljanom ranom intervencijom značajno može poboljšati životni ishod osobe s autizmom. Sve više je priča iz svijeta kako završavaju škole, fakultete i osposobljavaju se za zanimanja, no kako bi to postalo pravilo i kod nas potrebna je podrška društva. Prema ocjeni Europskog parlamenta i Ujedinjenih naroda, osobe s poremećajem iz spektra autizma su jedna od socijalno najisključivanijih grupa ljudi. Stoga je 2007. Opća skupština UN-a na sjednici održanoj 18.12.2007. prihvatila rezoluciju 62/139 na prijedlog države Katar o obilježavanju 2. aprila kao Svjetskog dana svjesnosti o autizmu.
Sada se već godinama podiže javna svijest o ovom poremećaju, održavaju se dobrotvorne priredbe, koncerti, igre i slično. Međutim, do danas još uvijek nema objašnjenja za tajanstveni medicinski fenomen poznat kao autizam. U SAD-u april je proglašen kao „Mjesec svjesnosti o autizmu“ što upućuje na ozbiljnost teme i sve većeg broja osoba s poremećajem iz spektra autizma.

Uobičajeno je da se ovaj dan obilježi puštanjem plavih balona ili kroz aktivnost učenika u školi, međutim zbog novonastale situacije i vanrednih okolnosti to nije moguće realizirati.

Učenici IIa, IIb i IIc su na prijedlog profesorice Alme Džambegović na simboličan način obilježili Svjetski dan svjesnosti o autizmu sa željom da se ne zaborave oni koji su na neki način u vlastitoj izolaciji cijeli život.

Prema podacima najveće svjetske organizacije za autizam "Autism Speaks" iz 2018. godine, jedno od 59 djece ima dijagnosticiran poremećaj autističnog spektra.

Udruženje EDUS - Edukacija za sve je u posljednje tri godine radilo istraživanje o modelima ranog otkrivanja i tretiranja autizma kod djece, koje je provedeno uz podršku Programa podrške marginaliziranim grupama (PPMG) Američke razvojne agencije za međunarodni razvoj (USAID).
Tako podaci istraživanja govore da je 25,6 posto djece u BiH pod rizikom da neće razviti svoj puni razvojni potencijal.

Nekoliko savjeta za razgovor sa autističnim djetetom:

  • Koristite jezik i informacije koje su prikladne za njihovu razinu razumijevanja;
  • Pokušajte biti što pozitivniji;
  • Dajte im vremena da procesuiraju informacije, te ih ohrabrite da vas pitaju ako ih nešto zanima;
  • Informacije im prenosite na način koji im najbolje odgovara;
  • Ponudite im alternativu ako je teško razgovarati licem u lice – email, dnevnik, itd.
  • Pitajte profesionalce za pomoć.